Hoe maak je nu een schoonmaak-schema wat echt werkt?


Iedereen wil een snel en makkelijk schoonmaakschema wat werkt, maar hóe doe je dat nou. In het volgende artikel ga ik je leren hoe je een schoonmaakschema maakt wat werkt voor jou!

schoonmaken

huishouden

Schoonmaken de basis

Ontzettend vaak krijg ik de vraag of ik een goed, makkelijk en vooral snel schoonmaak-schema weet. De basis van het schoonmaken zélf is wat anders als een schema voor schoonmaken, maar deze twee worden nogal eens door elkaar gehaald.

Om effectief bij te kunnen houden maak je een plan wat bij jou past. Daarom kan ik ook niet een standaardschema geven. Per huis, gezinssamenstelling en wensen zijn er zoveel verschillen dat een eenduidig schema gewoonweg niet kan, of niet werkt omdat het niet bij jou en je leven past. En daarom heb ik dit voor jou bedacht:

Zo maak je een schoonmaak-plan

  • Maak zo’n anderhalf uur vrij om hier goed in te duiken en jezelf zo helpt aan een werkbaar schoonmaak-plan.
  • Om te beginnen maak je eerst een lijst van wat je allemaal schoon wilt maken. Al snel is dat een hele lijst en hierdoor zou je al ontmoedigd kunnen raken, ho stop.
  • Nu ga je naast elk item zetten hoe vaak je dat schoon wilt maken:
    1 = heel vaak, 2 = regelmatig en 3 = soms.
  • Zet bij alle 1-tjes een sterretje * voor wat je echt belangrijk vind, zoals bv de wc.
    Zo doe je dat ook voor de 2-tjes en 3-tjes.
  • Als je een gezin hebt en anderen wilt mee laten werken, dan zet je ook bij de verschillende 1-tjes en 2-tjes wie wat doet. Om hier een goed evenwicht in te krijgen is het slim om te kijken naar voorkeuren.
  • Dan ga je kijken wanneer je dagelijks, wekelijks en maandelijks tijd vrij kunt maken en plannen voor je schoonmaak-klussen.
  • Je kunt nog 4-tjes maken als je de smaak te pakken hebt voor de jaarlijkse grote klussen, maar het is beter dit als laatste te doen. 

werkmap maken

Nu maak je je eigen planning om schoon te maken.

Op basis hiervan heb je al heel veel inzicht gekregen in hoe jij je huis het liefst schoongemaakt ziet.
Als je reëel geweest bent in je wensen en tijdsplanning ontvouwt zich zo jouw eigen schoonmaak-planning.

  • Als tussenstap en voor het overzicht kun je eerst nog alle 1-tjes, 2-tjes enzovoort bij elkaar zetten.
  • Verdeel je maandelijkse taken in 3 ongeveer even grote groepen voor 3 weken, rekening houdend met het seizoen.
  • De extra week is voor vakantie/wat is blijven liggen/grote (opruim)klussen.
  • Deep-cleaning valt onder bijzonder onderhoud en gewoon schoonmaken vraagt tempo-werk!
  • Voor de duidelijkheid helpt het als je dit in een mooi schema zet en op een handige plek op hangt.
  • NU komt een heel belangrijke stap: zet je schoonmaak-tijden in je agenda of werkrooster en schrijf de tijdsduur er bij. Je dagelijkse klussen hoeven niet, maar de rest in het begin wel om je niet te vergissen en per ongeluk iets anders in die tijd te plannen. Plan niet alles dicht!

Als je van dit plannen een prioriteit maakt zul je zien dat na een maand je een eigen schoonmaak-schema te pakken hebt wat werkt.

Waarom dit schoonmaak-schema werkt?

-Je weet wat er echt moet gebeuren om alles rond te krijgen en wat soms even kan wachten.
-Je hebt inzicht in ieders voor- en afkeuren en sluit daar bij aan.
-Je helpt jezelf met een terugkerende routine waardoor hollen of stilstaan vermeden wordt.
-Je routine is behulpzaam zodat je niet telkens hoeft te bedenken wat nu weer moet en ontmoedigd raakt.
-Je weet dat schoonmaken een voortdurend iets is (net als opruimen) wat nooit klaar is of kan zijn, maar wél je taak van dat moment.
-Je leert dat schoonmaken er bij hoort als tanden poetsen, maar oh wat lekker dat je er niet elke keer weer over na hoeft te denken.
-Je schema bied je door deze stappen te doen vrijheid van het bedenken en piekeren.

Heb je behoefte aan een raamwerk? kijk dan bij mijn gratis planlijsten, print uit, vul in en hang hem op in een plastic hoesje.

eigen planning huishouden

 

Schoonmaak-routine herzien

Een schema is om er van af te kunnen wijken en dus geen ijzeren regime.
Toch is het zinvol om in het begin voor het inzicht en de routine je
minimaal 3 weken te houden aan je plan om te kijken of het werkt.

Na een maand evalueer je om te kijken of het klopt zoals je van tevoren bedacht had.
Misschien duurde een taak langer of korter, of wil iemand toch liever iets anders doen
als eerst afgesproken. Het kan ook zijn dat je prioriteiten toch iets anders liggen.
In dat geval pas je je plan aan zodat het weer werkt.
Ook hier weet je dat zoiets altijd onderhevig is aan de tijd. Zijn er veranderingen in gezinssamenstelling of andere werkzaamheden?
pas dan je schema weer aan; je weet nu precies hoe het gemaakt wordt.

Veel succes en heb je nog vragen? stel ze hieronder bij de comments.

Mijn schoonmaakschema? lees er hier over.

Het boek van de huishoudcoach geeft allerlei praktische tips over hoe je dan, eenmaal bezig,
snel schoon kunt maken.

print