Stappenplan bij mislukte voornemens


Zo in de derde a vierde week wordt het vaak moeilijk of heb je het bijltje er al bij neergegooid.
Niet opgeven want er is een oplossing die ik je hier ga geven:

Note-book.jpg

 

Stappenplan volhouden of herstart voornemens:

Pak pen en een schrift en ga lekker zitten in de overdenkstand
Schrijf alles wat je je had voorgenomen onder elkaar op, hou rechts ruimte vrij
Zet nu een sterretje bij drie dingen waar je het meeste mee zit en echt mee aan de slag wil
Denk goed na over welke eigenlijk op nummer één staat en omcirkel deze
Maak je voornemen zo concreet mogelijk en positief; voorbeeld: geen zooi meer in huis wordt een frisse opgeruimde keuken en schrijf dit in de vrije ruimte ernaast
Ga nu deze klus op een volgende bladzijde in stukjes hakken zodat actief af kunt vinken
Plan nu een moment van de dag waarop je 10 minuten hier aan kan werken
Zet de wekker of de timer op je mobiel
Begin op een kleine plek (plank bv) en stop als de tijd voorbij is
Plan de volgende dag weer en die daarna ook en na een week pak je je schrift er bij en vinkt af wat je gedaan hebt

Valkuilen

Je blijft te vaag en maakt het onvoldoende concreet
Je maakt de stapjes niet klein genoeg
Je vind het té gek voor woorden om het zo te moeten opschrijven en maakt er een mooi verhaal van
Je luistert teveel naar de muppets in je hoofd en houd je niet aan je eigen afspraak
Je hebt een te onhandig tijdstip gekozen en er komt telkens van alles tussen
Je gaat te lang door en hebt de volgende dag geen zin meer
Je hebt er een nog grotere rommel van gemaakt als eerst

Oplossingen

Concreet en haalbaar je actie opschrijven
Hak grotere stappen weer in kleine
Stapsgewijs aan de slag werkt beter als een streven
Laat je niet afleiden, denk niet teveel, maar doe gewoon en zet als jou dat helpt een muziekje aan
Zoek een beter tijdstip waar je dit wel zonder onderbreking goed vol kunt houden
Hou je aan de tijd en vergeet die wekker niet
De plek die je gekozen hebt is te groot en onbegrensd, maak het klein

Effect van dit plan?

Je maakt niet een heel hoog gegrepen doel ver in de verte wat haast onbereikbaar wordt na verloop van tijd.
Je ziet vooruitgang en motiveert jezelf daarmee gaandeweg
Je bouwt routine op en maakt dingen echt af
Je ziet heel duidelijk wat je moet doen en leert te doseren

De grootste winst is dat je dit leert toe te passen op van alles en nog wat, mooi toch?

Heel veel succes; iedere dag is weer een nieuwe om te beginnen, echt waar!
Hoe staat het er bij jullie voor? Heb je nog tips? Laat weten bij de reacties

Lees ook: waarom lukt doorzetten niet, rondje ruimen

print