Waarom lukt het doorzetten met opruimen niet? 16


 

Plannen, beginnen en dan lukt het niet

waar-beginnen1

Of je bent geëindigd met een nog grotere bende, super-frustrerend.
Hoe kan dat toch?
Wel, dat komt meestal omdat je jezelf een geweldig mooie opgeruimde kamer
in het vooruitzicht stelt, het liefst klaar aan het eind van de middag.
Oh, en hoe mooi kan het worden als je de boel anders neer zet. Zo komt er
meer bij als dat er af gaat. Grootse plannen die eigenlijk gedoemd zijn
te mislukken.

Opruimen kost tijd, net zoals de troep gegroeid is

Jammer jammer, want nu heb je weer de volgende keer voor
ogen hoe het niet lukte en dus bij voorbaat al tegenzin. Iets wat tijd
heeft gehad om te groeien is niet in één keer op orde. Je plan is te hoog
gegrepen. Opruimen kost tijd, want je moet aldoor keuzes maken: blijven of weg.
Ordenen vraagt om voorbereiding want je wilt naderhand weten waar je met je
al die spullen naar toe moet.
Maar je wilt ook wel eens een keer vooruitgang boeken.

Zo pak je het opruimen georganiseerd aan in 5 stappen:

  1. Eerst bedenk je wat je aan gaat pakken en wat je wilt doen met de gesorteerde spullen. Waar moeten ze heen als je ze niet wilt bewaren, de kringloop bijvoorbeeld?
  2. Je maakt een twijfel-doos en spreek met jezelf af die op een ander tijdstip diezelfde week nog na te kijken en schrijft dit in je agenda of to-do lijstje.  Dit helpt je om door te kunnen werken
  3. Je bedenkt hoeveel tijd het kost en rekent nog extra tijd voor het afhandelen van de dingen. Hou jezelf in bedwang als je voelt dat je weer gaat luchtfietsen over nieuwe projecten en gebruik als hulp een kookwekker of de timer van je GSM
  4. Stop op de met jezelf afgesproken tijd, klaar of niet en leun achterover om het resultaat te bekijken
  5. Plan een volgende keer in om weer verder te gaan.           Succes!

 

Herkenbaar? lees   routines,   7 tips

print